“Prawo Twórców internetowych czyli co każdy, kto jest aktywny w sieci, wiedzieć powinien” to obowiązkowa pozycja zarówno dla każdego, kto tworzy lub chce zacząć tworzyć w sieci, a także dla każdego, kto od wielu lat pracuje w branżach kreatywnych. 

 

Bez lukrowania rzeczywistości dzielimy się wątpliwościami, z którymi muszą zmierzyć się zarówno twórcy internetowi, jak i podmioty z nimi współpracujące. Przedstawiamy polskie przepisy, orzecznictwo, a niekiedy również poglądy doktryny na tematy istotne dla twórców internetowych, takie jak wizerunek oraz jego komercjalizacja, reklama oraz problemy z nią związane. Omawiamy nieuczciwe praktyki rynkowe i zwracamy uwagę na problemy etyczne mediów społecznościowych, błędy popełniane w trakcie organizowania konkursów i loterii oraz analizujemy, gdzie kończy się, a gdzie zaczyna cytat. Pokazujemy, jak rynek twórców internetowych wygląda na świecie. Wskazujemy regulacje obowiązujące w Stanach Zjednoczonych Ameryki, państwach Unii Europejskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz Azji.

 

W czasie gdy pisałyśmy tę książkę, nie było tygodnia, w którym nie ujawniłaby się jakaś nowa wątpliwość, sytuacja, czy nie opublikowano kolejnego orzeczenia w dotyczącego tej tematyki. Same kilkukrotnie wstrzymywałyśmy dalsze prace nad książką, by objąć jej treścią każdy nowy stan faktyczny, tak by nasza publikacja była tak aktualna jak tylko to możliwe. Wiele przykładów, które przywołujemy, to sprawy z 2020 i 21 roku. 

Wzrost świadomości prawnej zawsze przynosi dobre skutki!

O autorkach

Magdalena Kanoniak, czyli „Radzka”, ur. w 1984 roku w Zielonej Górze. Studiowała prawo we Frankfurcie nad Menem oraz filologię germańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Specjalistka od stylu i wizerunku, pasjonatka mody, autorka książki „Radzka radzi: Tobie dobrze w tym!” oraz kilku edycji kalendarzy modowych. Stworzyła pierwszy polski modowy kanał na YouTubie „Radzka radzi” i prowadzi go z sukcesem od 10 lat. W swoich filmach (których jest ponad tysiąc) opowiada o modzie, kosmetykach, kulturze i sztuce oraz pokazuje stylizacje. Obserwatorzy cenią ją za spontaniczność i odważny styl.

Radzka ma luźne podejście do trendów, słynie z naturalności i akceptacji swojego ciała – doceniło to pismo „Women’s Health”, umieszczając ją na sierpniowej okładce w 2020 roku.

Potencjał Radzki dostrzegła również stacja TVN Style, powierzając jej prowadzenie programu „Beauty ekspert”, w którym testowała nowości kosmetyczne. Chętnie promuje polskie marki. Jest współautorką kilku kolekcji i produktów modowych, a ubrania, które tworzy, rozchodzą się jak świeże bułeczki. Mistrzyni influencer marketingu, ekspertka eventów modowych. Sercem we Wrocławiu, obecnie mieszka i pracuje w Warszawie.

Magdalena Niewelt – od ponad 5 lat czynny adwokat, oddany pracy i aktywny samorządowo. Mediator. Przewodnicząca Międzynarodowej Mediacji Przemysłu Modowego Centrum Mediacyjnego przy Izbie Adwokackiej w Katowicach. Członkini International Fashion Law Association (INFLAA) w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Uczestniczka i prelegentka międzynarodowych konferencji prawa własności intelektualnej odbywających się w Nowym Jorku, Londynie, Paryżu oraz Stambule.
W trakcie nowojorskiego sympozjum zrodził się pomysł napisania „Paragrafów mody” – pierwszej w Polsce książki o prawie mody, która została znakomicie przyjęta (w branżach modowej i prawniczej), a autorka w 2019 r. została uhonorowana nagrodą Most Influential Fashion Lawyer of Poland. W 2020 r. „Paragrafy mody” doczekały się wersji anglojęzycznej.

Ze światem mody i sztuki jest związana od najmłodszych lat – zaczynała od malarstwa i projektowania, następnie zajęła się prawnymi regulacjami w przemyśle modowym. Od wielu lat świadczy pomoc prawną na rzecz międzynarodowych agencji modelek oraz podmiotów branży modowej. Ma słabość do butów i Olega, swojego partnera.